Być może zbliżamy się do końca pandemii wirusa Covid-19, a ostatnie zamknięcie Wielkiej Brytanii wydaje się być przeszłością, ale jedną rzeczą, której jeszcze nie widzieliśmy, są innowacyjne strategie wściekle wdrażane przez zespoły marketingowe, aby nadążyć za "nową normalnością".

Chociaż w wielu krajach obserwujemy pewnego rodzaju powrót do normalności, drastyczny wpływ, jaki wywarły na nas blokady, doprowadził do trwałej zmiany zachowań konsumenckich.

Od wspierania lokalnych firm do naszych oczekiwań w zakresie zamówień online, sposób, w jaki wprowadzamy nasze marki na rynek, aby odzwierciedlić wartości tej nowej ery konsumentów, stanowi różnicę między trafieniem we właściwą nutę lub pozostawieniem w chmurze pyłu Covid. Aby pomóc Ci przebrnąć przez to nowe środowisko i wyjść na wierzch, oto niektóre z największych post-pandemicznych trendów marketingowych, które mają pozostać.

1. Skup się na doświadczeniach online

E-commerce był już nowością przed wybuchem pandemii, ale doczekał się jeszcze większego przyspieszenia, gdy wszyscy zostaliśmy wezwani do pozostania w domach. Najbardziej dramatyczny wpływ tych zmian na rynek online zaobserwowaliśmy w pierwszej połowie 2020 roku, kiedy to w kwietniu odnotowano wzrost o ponad 55% w porównaniu do marca (Statistica).

Szybko do przodu do 2021 roku i trend online nadal jest silny. Badania przeprowadzone przez ONS wskazują, że wszystkie rodzaje sklepów odnotowały wzrost udziału wydatków online w styczniu 2021 r. w porównaniu z grudniem 2020 r., a w szczególności sklepy spożywcze osiągnęły historycznie wysoki poziom 12,2% sprzedaży prowadzonej online.

Ponieważ wielu z nas decyduje się na zakupy w sieci, a nie w domu, to właśnie doświadczenie klienta w sieci będzie kluczowe dla maksymalizacji sprzedaży.

Inną kluczową zmianą, którą zaobserwowaliśmy w czasie pandemii, było pojawienie się wydarzeń online w miejsce tych bezpośrednich, np. konferencje i targi zostały przeniesione do sieci.

Jedną z największych korzyści z przejścia na wydarzenia biznesowe online jest to, że można odwołać się do globalnej publiczności, zamiast ograniczać wydarzenie do konkretnej lokalizacji.

Oznacza to, że teraz jest idealny czas, aby zacząć eksperymentować z mieszanką wydarzeń online i offline. Czy istnieje sposób, w jaki mógłbyś stworzyć hybrydowe wydarzenie, aby rozszerzyć swoją potencjalną publiczność?

2. Miejsca siedzące na zewnątrz

Chociaż nikt z nas nie był obcy siedzeniu w ogródku piwnym w przeciwieństwie do wnętrza w 2020 roku, we wrześniu 2021 roku ogłoszono, że namioty ustawione przez puby i restauracje podczas pandemii mogą stać się stałymi elementami na miejscu w ramach nowych propozycji rządowych.

Ten ruch pozwoliłby pubom i restauracjom zwiększyć swoją pojemność, dając im bardzo potrzebny impuls po poprzednich okresach ograniczeń, w których liczba osób w lokalu była ograniczona.

Podobnie, tymczasowe zamknięcie znoszone w czerwcu 2020 roku widziało rynki uliczne, które wcześniej były dozwolone tylko przez 14 dni w roku, mogły być otwarte przez nieograniczoną liczbę dni. Plany przedstawione przez rząd obejmowałyby wspieranie społeczności w organizowaniu rynków zewnętrznych przez nieograniczoną liczbę dni w przyszłości.

3. Kody QR

Kody QR nie są nowym wynalazkiem. W rzeczywistości istnieją już od lat 90. Chociaż kody okazały się popularne na początku lat 2000, zwłaszcza na targach i wystawach, zainteresowanie marketerów tym narzędziem słabło w latach 2010.

Wszystko to jednak zmieniło się, gdy stanęliśmy w obliczu globalnej pandemii. W maju 2020 r. uruchomiono program NHS Test and Trace w ramach rządowej strategii odzyskiwania COVID w Wielkiej Brytanii.

Zachęcano społeczeństwo do pobrania aplikacji wykorzystującej kody QR, które umożliwiały lokalom i agencjom zdrowia publicznego zidentyfikowanie ewentualnych bliskich kontaktów osób, u których stwierdzono pozytywny wynik testu na obecność wirusa.

Ale na tym się nie skończyło.

W miarę jak większość społeczeństwa przyzwyczaiła się do skanowania kodów QR za pomocą swoich smartfonów, wytrawni marketingowcy znaleźli nowe sposoby ich wykorzystania. Kody QR oferowały covid-secure table service dla klientów, gdzie klienci mogli zamówić jedzenie z ich telefonów.

Według sondażu YouGov z czerwca 2021 roku, większość ludzi (43%) wolała dostać drinka poprzez obsługę stolika niż wstać i iść do baru. Z klientami preferującymi tę metodę zamawiania, wykorzystaj to jako okazję do odwołania się do tej grupy i drukuj kody QR na swoich menu i materiałach marketingowych.

4. Zakupy lokalne

Małe firmy były szczególnie zagrożone podczas pandemii, co doprowadziło do zwiększenia wsparcia dla MŚP ze strony konsumentów, aby pomóc utrzymać się na powierzchni. Według badań przeprowadzonych przez Pollinate, ponad połowa konsumentów na całym świecie (53%) uważa, że robienie zakupów u lokalnych przedsiębiorców jest teraz ważniejsze niż przed pandemią.

Millenialsi i Gen X okazali się być szczególnie przychylni małym firmom, z 49% i 47% szacunkiem stwierdzając, że zakupy lokalne są bardzo lub bardzo ważne.

Jednym z najlepszych sposobów na lokalny marketing firmy jest druk. Na przykład, nie tylko roznoszenie ulotek jest niedrogim sposobem na poinformowanie lokalnych klientów o Twojej firmie, ale jest to również szybkie i skuteczne - plus najbardziej godna zaufania forma marketingu!

Sprawdź wyniki naszej ankiety na temat marketingu lokalnego, aby dowiedzieć się, jakie są najlepsze sposoby promowania Twojej firmy w Twojej okolicy, w tym, co konsumenci uwielbiają - a co nie bardzo!

5. Zwiększona personalizacja

Personalizacja w marketingu rosła przed pandemią, a firmy wykorzystywały dane o klientach do tworzenia wysoce ukierunkowanych reklam opartych na ich potrzebach.

Jednym z największych skutków pandemii było przyspieszone zapotrzebowanie na to spersonalizowane podejście, które jest bezpośrednim wynikiem wzrostu popytu na usługi cyfrowe. Z ogromną nową falą konsumentów robiących zakupy online w zamknięciu, konkurenci wykorzystali personalizację do stworzenia kontekstowych doświadczeń, aby ich oferta była najbardziej atrakcyjna.

Oto kilka sposobów na stworzenie spersonalizowanego doświadczenia dla swoich klientów:

Zbieraj dane o klientach
Jeśli jeszcze tego nie robisz, upewnij się, że zbierasz jak najwięcej istotnych informacji o swoich klientach, takich jak ich wiek, płeć, branża, a nawet to, co kupują i jak często.

Segmentuj swoich odbiorców
Podziel swoich klientów na grupy na podstawie zebranych danych i wysyłaj komunikację dopasowaną do nich.

Używaj nazw
Dodanie imienia klienta do wiadomości SMS i e-maili może zwiększyć współczynnik otwarć nawet o 35%, jak wynika z badań Pinpointe Marketing.

Buduj dynamiczne treści na stronach internetowych
Możesz dostosować treść swojej strony internetowej, którą użytkownik widzi na podstawie swoich zainteresowań, mając na celu zapewnienie angażującego i satysfakcjonującego doświadczenia online.

6. Empatyczny przekaz

Ponieważ coraz więcej z nas spędza czas w sieci, wiele marek zwraca szczególną uwagę na swoją komunikację online. Niezależnie od tego, czy był to źle dobrany temat e-maila, nieczuła obsługa newsjackingu, czy też tweet, który został zaplanowany z tygodniowym wyprzedzeniem, a który okazał się bezmyślny, gdy pandemia była już w pełnym rozkwicie, w lockdown wzrosła liczba firm, które padły ofiarą nietaktownej komunikacji.

Podobnie, niektóre firmy nie chciały przyznać się do tego, że znajdują się w czasie kryzysu, kontynuując swoją zwykłą działalność, jakby nic się nie działo, sprawiając wrażenie, że są głuche na coś, co dotyka wszystkich, w tym ich klientów.

Ludzie przyjęli przejrzystość i empatię w czasie pandemii, a poprzez zwracanie się do klientów z wrażliwością i współczuciem, nadal byli w stanie skutecznie sprzedawać swoje produkty i usługi.

Dla przykładu, w instantprint stworzyliśmy codzienną aktualizację dla klientów, w jaki sposób utrzymujemy nasz zespół w stanie bezpieczeństwa w szczytowym momencie pandemii, jak również wprowadziliśmy na rynek naszą linię Covid safety essentials wraz z darmowymi szablonami, aby pomóc brytyjskim firmom stanąć na nogi, gdy ograniczenia ustąpiły.

Jeśli pandemia nauczyła nas czegoś o przyszłości marketingu, to tego, że nigdy nie było tak ważne, aby na pierwszym miejscu stawiać potrzeby klientów. Niezależnie od tego, czy chodzi o zapewnienie im bezkonkurencyjnego, spersonalizowanego doświadczenia online, czy o traktowanie wrażliwych sytuacji z empatią, są to pozytywne zmiany w sposobie interakcji z klientami. Które trendy będziesz wdrażać w swojej strategii marketingowej w przyszłości?