Historie marki są podstawą wielu odnoszących sukcesy firm. Nie tylko dają klientom wgląd w ciężką pracę, która towarzyszy zakładaniu firmy, ale także pomagają budować wizerunek marki i pokazują jej osobowość. Nie jesteś pewien, pod jakim kątem zbudować swoją narrację? Napisaliśmy przewodnik, który pomoże Ci stworzyć niesamowitą historię, która przyciągnie nowych klientów, zbuduje zaufanie i zwiększy lojalność wobec Twojej marki.


Co to jest Brand Story?

Historia marki to seria wydarzeń, które doprowadziły do powstania Twojej firmy, a także sposób, w jaki ją rozwijasz. To wywołuje emocjonalną reakcję u klientów, a nie tylko pokazuje lub opowiada o Twojej marce/produktach, jak w tradycyjnej reklamie.

Dlaczego potrzebujesz opowieści o marce?

Autentyczna historia marki stworzy bezcenne emocjonalne więzi między Tobą a Twoimi klientami. Jeśli klienci będą mogli zobaczyć, jak i dlaczego Twój biznes się rozpoczął, zacznie się budować bezcenne zaufanie, które w końcu przekształci się w lojalność - ostateczny cel każdego biznesu.

"Jane Binnion powiedziała Simply Business: " Coraz częściej klienci chcą poznać historięproduktu, a właściciele małych firm mają zazwyczaj ciekawszą historię do opowiedzenia niż korporacje".

Jesteśmy naukowo przyciągani do opowieści

New York Times opublikował przełomowy artykuł opisujący, w jaki sposób reagujemy na storytelling i opisową moc narracji w niezwykle silny sposób. Opowiadał on o tym, jak naukowcy z Uniwersytetu w Toronto odkryli, że mózg nie robi dużej różnicy między czytaniem o doświadczeniu, a rzeczywistym zetknięciem się z nim w życiu.

Według Kietha Oatleya, profesora psychologii na Uniwersytecie, historie "działają w umysłach czytelników tak samo, jak symulacje komputerowe działają w komputerach". Opowieści faktycznie wywołują w ludziach prawdziwe uczucia. Ta emocjonalna więź między umysłami a opowieściami jest potężna i dlatego nie powinna być niedoceniana w marketingu.

"Historie są doskonałym katalizatorem do budowania lojalności i wartości marki" twierdzi Susan Gunelius, prezes i dyrektor generalny firmy komunikacji marketingowej, KeySplash Creative; "kiedy możesz rozwinąć emocjonalną więź między konsumentami a Twoją marką, siła Twojej marki wzrośnie wykładniczo".

Jak ukształtować historię swojej firmy w przekonującą opowieść, która będzie rezonować z Twoimi klientami? Zebraliśmy kluczowe elementy, które możesz włączyć do swojej własnej opowieści o marce.

Jak napisać historię marki, która zadziała

Kim są Twoi główni bohaterowie?

Czy właściciele firmy prowadzą ją od pierwszego dnia? Co skłoniło ich do założenia firmy? Najłatwiejszą rzeczą, z którą ludzie mogą się identyfikować, są - co nie jest zaskakujące - inni ludzie. Marki, tak jak ludzie, muszą być unikalne. Jeśli pracujesz na własny rachunek, wykorzystanie siebie jest doskonałym sposobem na odróżnienie swojej marki od innych! Wykorzystanie własnej historii w marketingu pomoże zbudować autentyczność i zaufanie, które jest niezbędne do utrzymania lojalności klientów.

Historia Richarda Bransona jest historią samej firmy Virgin. Niewielu dziś nie wie, że Branson założył Virgin Group z jednego magazynu, walcząc z dysleksją, aby zbudować swoje imperium. Charyzmatyczny założyciel jest jednym z największych atutów Virgin i jest podkreślany jako integralna część ich historii.

Jego twarz jest pierwszą rzeczą, jaką widzisz, wchodząc na stronę internetową Virgin, a strona jest pełna artykułów o jego osiągnięciach i działalności. Virgin chce, aby osiągnięcia Richarda odzwierciedlały się w oczach odbiorców; "Dream On" to ich obecny wiodący tagline.

Jak się rozwinąłeś?

Nie bez powodu historie o dojrzewaniu są tak popularne w literaturze i filmach. Klienci uwielbiają obserwować, jak firmy zaczynały od małych przedsięwzięć i rozwijały się, by stać się dobrze prosperującymi przedsiębiorstwami, którymi są dzisiaj.
Gregg's doskonale pokazuje ten punkt na swojej stronie internetowej. Strona "O nas" opowiada o początkach małej piekarni Johna Gregga w Gosforth, Newcastle. Podkreślenie skromnych początków stawia krajowego potentata w pozytywnym świetle, chwytając za serce czytelników, którzy cieszą się z jego sukcesu.


Jakie przeszkody udało Ci się pokonać?

Czy Twoja firma rozkwitła pomimo spadającego rynku? Czy rozwinąłeś się przy niewielkich inwestycjach zewnętrznych? Susan Gunelius podkreśla, że podobnie jak w popularnej beletrystyce i storytellingu, odbiorcy będą kibicować Twojej firmie w pokonywaniu tych przeszkód, co jeszcze bardziej wzmocni ich przywiązanie do Twojej marki.

Brewdog to jedna z największych historii sukcesu biznesowego XXI wieku. Jednak pieniądze nie zawsze płynęły w górę. Browarnicy omal nie zaprzepaścili szansy na wielki sukces we współpracy z Tesco z powodu braku funduszy i niemożności zaspokojenia popytu na produkty supermarketu. Teraz opowiadają o tym, jak "okłamali" bank, by zapewnić sobie większe finansowanie; po tym, jak jeden bank im odmówił, poszli do drugiego i przez zaciśnięte zęby poprosili o przebicie "oferty" innego banku. Choć bardzo kontrowersyjna (i nie jest to zalecana taktyka finansowania), historia ta doskonale współgra z przesłaniem ich marki - buntem, rewolucją i pójściem pod prąd.


Jakie problemy zasadniczo rozwiązujesz?

Konkluzja historii Twojej marki powinna zawsze kończyć się na tym, jak firma rozwiązuje problemy swoich klientów. Upewnij się, że Twoja historia wyraźnie prowadzi do tego punktu. Zakończona narracja, w której firmie udaje się pomóc klientowi, wywoła pozytywną reakcję i jest zakończeniem, którego klient może być częścią. Jak sprawiasz, że ich życie staje się lepsze?

Marka odzieży sportowej Under Armour nie tylko sprzedaje odzież sportową. Ich celem jest "uczynienie wszystkich sportowców lepszymi". Dzięki pasji, projektowaniu i nieustannemu dążeniu do innowacji, prowadzili wojnę z "wrogiem" - bawełną, aby rozwiązać powszechne problemy, jakie stwarza ona sportowcom podczas wysiłku. Ich założyciel, Kevin Plank, był byłym piłkarzem i wykorzystuje swoje sportowe doświadczenie, aby uwiarygodnić historię swojej marki.

Jaki jest morał tej historii?

Wszystkie wspaniałe historie niosą ze sobą morał. Upewnij się, że morał opowieści o Twojej marce odzwierciedla Twoje podstawowe wartości i przekonania, aby wzmocnić spójność klienta z Twoją marką. Wykorzystaj swoje podstawowe wartości w biznesie i pokaż, jakie praktyczne kroki możesz podjąć, aby się do nich stosować. Autentyczność można osiągnąć tylko wtedy, gdy jest się szczerym!

Misją Twittera jest dać każdemu możliwość tworzenia i dzielenia się pomysłami i informacjami natychmiast, bez barier. Ich podstawowa wartość dzielenia się informacjami swobodnie jest przestrzegana poprzez uczynienie platformy wolnej do użytku dla każdego. Morał z ich historii jest to, że bariery komunikacyjne powinny być łamane, a ich platforma technologiczna podejmie kroki, aby go złamać.


Czy to już koniec?

Twoja historia nie musi kończyć się w tym miejscu. Wyjaśnij swoim klientom, jak zamierzasz się dalej rozwijać i zachęć ich do przyłączenia się do Ciebie w tej podróży. Pozwól klientom stać się częścią Twojej historii poprzez zakup od Ciebie. Kupując od Ciebie, nie tylko kupują część Twojej historii, ale także wspierają jej kontynuację. Kluczem jest sprawienie, aby klienci chcieli, aby Twoja historia była kontynuowana!

Patagonia demonstruje to doskonale, opisując swoje produkty odzieżowe jako zużyte ubrania. Klienci dzielą się swoimi historiami związanymi z zakupem i noszeniem ubrań, które są następnie prezentowane na stronie internetowej (ten pomysł był tak silny, że nakręcono nawet o nim film!). Kiedy klient kupuje kawę, oprawę oświetleniową lub jakikolwiek inny produkt lub usługę, którą sprzedajesz, sprzedaj mu również swoją historię.

Czy lepiej rozumiesz, w jaki sposób zapadająca w pamięć historia może przyciągnąć klientów? Sposób, w jaki przyciągają nas historie, pomaga zbudować most między firmą a klientem, tworząc emocjonalną więź, która pomaga utrzymać klientów lojalnych wobec Twojej małej firmy. Jeśli szukasz przykładu, który jest bliski naszemu sercu, sprawdź historię marki instantprint tutaj.