Czy jesteśmy tego świadomi czy nie, wiele odczytujemy z kolorów, które widzimy. W ułamku sekundy możemy dokonać podświadomej oceny produktu lub marki, biorąc pod uwagę tylko użyte kolory. Czerwony może wywoływać emocje nagłej potrzeby, podczas gdy niebieski może sprawić, że poczujemy się zrelaksowani i spokojni. Wybór właściwej palety kolorów dla Twojego projektu jest nauką samą w sobie. Nie wspominając już o tym, że osobiste i kulturowe preferencje różnią się znacznie; paleta, która jest skuteczna w przypadku jednej grupy ludzi, może być całkowicie odrzucająca dla innej!

Przeprowadziliśmy pewne badania nad teorią kolorów, aby dać Ci pomocny przewodnik w wyborze idealnej palety.

Które kolory się uzupełniają i dlaczego



Koło barw to świetny początek przy dokonywaniu podstawowych wyborów kolorystycznych. Zgodnie z teorią kolorów, kolory, które znajdują się naprzeciwko siebie na kole kolorów, dobrze do siebie pasują - są to tak zwane kolory dopełniające. Możesz również wybrać trzy kolory, które są równo rozmieszczone na kole, aby uzyskać schemat kolorów komplementarnych. Ponadto trzy kolory, które znajdują się obok siebie na kole barw, nazywane są kolorami analogicznymi. Wszystkie te kombinacje powinny zaowocować stworzeniem przyjemnej dla oka palety barw.

Oprócz tego koło podzielone jest na ciepłe i chłodne części. Niebieskie i zielone są chłodne, a czerwone i żółte ciepłe. Wybierając schemat kolorystyczny dla swojego projektu, zastanów się, czy chcesz przekazać radość i energię (ciepły), czy spokój i profesjonalizm (chłodny).
Naukowym powodem, dla którego te kombinacje kolorów przemawiają do nas, są różne typy komórek fotoreceptorowych w naszych oczach. Różne komórki fotoreceptorowe postrzegają różne kolory w spektrum.

W projektowaniu oznacza to, że kolory komplementarne są tak skuteczne, ponieważ jednocześnie przemawiają do różnych części oka - przyjemnie jest widzieć pomarańczowy obok niebieskiego, fioletowy obok żółtego, itd.

Jak sprawić, by kolory pasowały do Twojej publiczności

Zanim wybierzesz odpowiednią paletę kolorów dla swojej publiczności, najpierw zdecyduj, co chcesz powiedzieć o swojej firmie. Widzowie najprawdopodobniej będą podejmować decyzje w ułamku sekundy na podstawie kolorów, które są im prezentowane, więc chcesz mieć pewność, że odniosą właściwe wrażenie.
Erin O'Donnell, Senior Director of Digital Experience w Sparxoo, omówiła, w jaki sposób kolory mogą być wykorzystywane do wywierania wpływu na odbiorców;

Wybór kolorów dla Twojej marki jest czymś więcej niż tylko ćwiczeniem w tworzeniu atrakcyjności wizualnej, kolor ma moc oddziaływania na wszystko, od tego, jak ludzie czują się z Twoją marką, do doświadczenia użytkownika. Wybierz kolory, które są zgodne z tym, co chcesz powiedzieć o swojej marce, a następnie stosuj je konsekwentnie w druku i w mediach cyfrowych. Odpowiednio dobrany kolor może być narzędziem wpływu i perswazji.

Warto również przyjrzeć się konkurentom i przeanalizować, jakich kolorów używają w swoich materiałach marketingowych. W naszym poprzednim poście, Psychologia koloru, opisaliśmy cechy osobowości, które firmy przekazują za pomocą kolorów używanych w swoich logotypach. BBC wybiera odważny odcień czerwieni dla swojego głównego logo, ale jasny róż dla swojego odpowiednika BBC iplayer. Może to sugerować, że firmy chcą być postrzegane jako liderzy branży, którzy mocno uderzają w swoje główne kanały informacyjne, ale są zabawne i młode jako ich alter-ego iPlayer.

Wreszcie, przeanalizuj typ ludzi, do których kierujesz swoją ofertę. Czy są to osoby wesołe i żywiołowe, czy spokojne i profesjonalne? Ważne jest, aby wziąć pod uwagę zarówno osobowość firmy, jak i jej docelowych odbiorców. Rozmawialiśmy z Shantini Munthree, Partnerem Zarządzającym w The Union Marketing Group o tym, jak wybiera się paletę kolorów dla marki;

''Choć może się wydawać, że wybór jest nieograniczony, wybór odpowiednich kolorów dla marki szybko zawęża się przy użyciu kilku kryteriów. W naszej firmie zaczynamy od branży, aby poznać oczekiwaną estetykę. Następnie przyglądamy się marce, jej misji i osobowości, aby ocenić, w jaki sposób pozycjonujemy ją wizualnie w wybranej branży. Wybór kolorów leży na spektrum tego, co oczekiwane i tego, co nowe.

Przykładowe palety kolorów

Teraz, gdy już zidentyfikowałeś kolory, które pasują do osobowości Twojej marki, nadszedł czas, aby zdecydować się na atrakcyjną paletę. Wybraliśmy kilka palet kolorów, aby dać Ci trochę inspiracji.
Poniższe kombinacje kolorów są zarówno przyjemne dla oka, jak i sugerują osobowość. Na przykład, pierwsza paleta kolorów jest jednocześnie spokojna i profesjonalna - zawiera neutralne odcienie z domieszką stonowanego pomarańczu. Dla kontrastu, trzecia paleta kolorów jest jasna i świeża, sugerując młodszą i bardziej żywą markę.



Mamy nadzieję, że pomogło Ci to na drodze do wyboru palety kolorów dla Twojego biznesu lub projektu, ale jeśli wszystko inne zawiedzie, zawsze możesz polegać na naszych wstępnie zaprojektowanych szablonach, które pokażą Twoją firmę w najlepszym świetle!

Czy masz świetną paletę kolorów dla swojej firmy? Widziałeś wspaniałe użycie kolorów w innym miejscu? Daj nam znać na Twitterze lub Facebooku!