Niektórzy projektanci uważają, że ten projekt wizytówek, który tworzą jest możliwy do realizacji w każdym sposobie. Jednak często okazuje się, że dopiero wyobraźnia zderza się z rzeczywistością gdy dochodzi do sytuacji, w której jednak nie wszystkie elementy można zastosować, nie jest tak, że wizytówki wyglądają tak jak projekt zakładał. Dlatego przed wyborem konkretnych rozwiązań trzeba zastanowić się nad tym jaki papier będzie wybierany, jaka będzie technika wykonania czy metoda druku a papier nie będą stały między sobą w sprzeczności.

Czarny papier

Druk na ciemnych powierzchniach to temat, który dość często wśród klientów się pojawia. Niektórzy zastanawiają się nad wykonywaniem czarnych wizytówek na białym papierze. To jednak sprawia, że papier będzie tracił swoją fakturę a dodatkowo nie będzie możliwości uzyskania czarnych krawędzi, pozostaną one białe, a to sprawi, że wizytówki nie będą dobrze wyglądać. Chcąc uzyskać czarną wizytówkę najlepiej będzie zdecydować się na takie rozwiązanie, gdzie będzie można mieć ciemny albo czarny papier barwiony w masie i druk w formie sitodruku, druku cyfrowego białą farbą albo druku typograficznego

Trzeba pamiętać, że farby stosowane w druku letterpress są półprzepuszczalne i dlatego w większości przypadków jasnych kolorów nie można nadrukować na ciemnej powierzchni. Zamiennikiem są tutaj kolory metaliczne takie jak srebrny, złoty, miedziany.

Jeśli chodzi o rezultaty to w druku wizytówek na czarnym papierze najlepsze efekty będzie dawał sitodruk. To on będzie pozwalał na tworzenie jasnych, wyrazistych i mocno kryjących kolorów w połączeniu z bardzo dużą dokładnością. Alternatywą dla tego będzie kładzenie folii na gorąco, ale to nie sprawdza się przy małych, drobnych elementach, gdzie konieczna będzie bardzo duża dokładność. W przypadku ograniczeń trzeba także mówić o niewielkiej palecie kolorów.

Przejścia tonalne

Firmy zajmujące się drukiem praktycznie każdego dnia mają taką sytuację, w której plik nie nadaje się do realizacji. Wynika to bardzo często ze źle wykonanego projektu. To co jeszcze kilkanaście lat temu jak gradienty czy cienie było bardzo popularne obecnie staje się dla wielu drukarzy dużym problemem i powoduje kłopoty z wykonaniem nadruków. Przede wszystkim tutaj jedyną rekomendowaną metodą będzie druk cyfrowy dla mniejszych nakładów i druk offsetowy przy nakładach większych. Obie metody mają bardzo dobre rezultaty, ale w porównaniu z tradycyjnymi technikami korzystając z nich nie jesteśmy w stanie osiągnąć spektakularnych efektów. Wtedy jedynym wyjściem staje się rebranding logo i tworzenie wersji monochromatycznej. Powinno być to standardem, ale niestety tak nie jest.

Aple

Aplą jest duża, jednobarwna, zadrukowana powierzchnia. Nie powinno się stosować apli w letterpressie. Można łatwo doprowadzić do zniszczenia nawet grubego papieru bawełnianego, a pokryta farbą duża powierzchnia będzie zmieniała swoją teksturę w prześwitującą, nierównomierną warstwę koloru. Trzeba będzie tutaj być bardzo ostrożnym, gdy będzie się wybierało technikę. Druk offsetowy daje dobry efekt, ale trzeba liczyć się z tym, że niekiedy powierzchnia nie będzie zakryta idealnie. Dobrym wyjściem jest opcja sitodruku w przypadku materiałów, które są bardziej chłonne. Niestety nadal w niektórych przypadkach może dojść do sytuacji, w której na gładkich, powlekanych papierach będzie można uzyskać efekt zdrapki.

Drukowanie wizytówek to temat bardzo szeroki, trudno go w krótkim czasie wyczerpać. Na pewno trzeba się do tego odpowiednio przygotować i w należyty sposób przemyśleć rozwiązania, które w ramach druku mają być zastosowane.