Co sprawia, że klienci są lojalni wobec firmy? Chcą kupować od marki, w którą wierzą. Budowanie marki nie jest zarezerwowane dla ogromnych korporacji z wielomilionowym budżetem marketingowym. Małe firmy muszą inwestować w swoją markę, aby zostać zauważonym wśród konkurencji.

Seb Dean jest założycielem Imaginaire Digital, agencji, która specjalizuje się w udoskonalaniu marek firm. Siła marki polega na tym, że pomaga ona wyróżnić się, szczególnie na zatłoczonych rynkach" - stwierdza - "posiadanie skoncentrowanej marki pozwala na rezonans z rynkiem, a my widzieliśmy z pierwszej ręki, jak zwiększa to lojalność klientów".

Jednak biurokracja i przepisy poważnie ograniczają czas, jaki małe firmy mogą poświęcić na rozwój swojej marki. W naszym ostatnim badaniu 53,6% właścicieli małych firm stwierdziło, że administracja i raporty to zadania związane z działalnością non-profit, które pochłaniają najwięcej ich czasu. Zaledwie 17,2% udaje się poświęcić więcej czasu na pracę nad swoją marką.

Jak więc możesz wzmocnić swoją małą firmę silną marką? Zebraliśmy 10 sposobów, dzięki którym możesz wzmocnić swoją markę, aby przyciągnąć nowych klientów i sprawić, że obecni będą do Ciebie wracać.

Co to jest marka?

Zanim zaczniemy zastanawiać się, jak stworzyć markę dla swojej firmy, przyjrzyjmy się najpierw, czym właściwie jest marka.

Marka jest czymś używanym w marketingu, aby odróżnić firmę od jej konkurentów. Może się ona składać z wielu różnych elementów, w tym logo, kolorów, czcionek, a nawet tonu głosu, którego używasz. Wszystkie te elementy składają się na styl Twojej marki - i to właśnie dzięki nim klienci Cię rozpoznają.

1) Zrozumieć swoich odbiorców

Pierwszym krokiem do zbudowania udanej marki jest zrozumienie docelowej grupy odbiorców. Jaki jest ich wiek? Jakie są ich zainteresowania? Gdzie robią zakupy i czego oczekują od Ciebie jako firmy? Chcesz stworzyć więź z klientami poprzez markę, która będzie z nimi współbrzmieć. Jeśli jesteś właścicielem sklepu z kanapkami, w którym największym natężeniem ruchu jest pora lunchu, Twoją grupą docelową mogą być pracownicy, którzy chcą szybko coś przekąsić w przerwie w pracy. Badaj swoich klientów za pomocą formularzy opinii lub ankiety online, aby dowiedzieć się o nich nieco więcej.

2) Podkreślaj wartości, które łączą się z Twoją publicznością

Klienci, teraz bardziej niż kiedykolwiek, chcą kupować od firmy, której wartości odzwierciedlają ich własne. Arya Bina, CEO i założycielka Kobe Digital twierdzi, że "kluczem do stworzenia udanej marki jest zrozumienie rynku docelowego i stworzenie marki, która jest zgodna z jego wartościami". Te wartości to na przykład etyczne pozyskiwanie materiałów, używanie do produkcji żywności wyłącznie lokalnie produkowanego mięsa lub przekonanie, że ceny powinny być zawsze przejrzyste.

Marka odzieży outdoorowej The North Face zaciekle wierzy, że świat jest stworzony do odkrywania. Odbija się to na ich publiczności składającej się z piechurów, rowerzystów, obozowiczów i wszystkich miłośników przygód na świeżym powietrzu, którzy również podzielają tę wartość. Aby się do tego zobowiązać, marka produkuje wysokiej jakości odzież, która pozwala ich odbiorcom odkrywać świat w każdych warunkach pogodowych. To wspólne przekonanie zarówno marki, jak i klienta oznacza, że nabywcy pozostają lojalni wobec The North Face, nawet przy dostępnej tańszej konkurencji.

3) Zdefiniuj swoją osobowość

Podobnie jak ludzie, wszystkie marki są wyjątkowe. Mają swoją własną osobowość, historię i dziwactwa. "Pomyśl o swojej marce jak o osobie" - twierdzi Matthew Crole Rees, szef marketingu w brand offshoot carfused.com; "Czy będzie to przyjaciel, któremu możesz zaufać, czy też wszystkowiedzący krewny, który zawsze służy Ci pomocą?".

Pamiętaj, że nie musisz być "dziwaczną" marką, taką jak Innocent, aby mieć osobowość. Czy jesteś pouczający, wiarygodny czy zabawny? Czy jesteś marką, do której ludzie zwracają się, gdy chcą czegoś luksusowego, czy też zawsze wspierasz swoich klientów niezależnie od ich budżetu? Aby klienci mogli nawiązać emocjonalną więź z Twoją marką, musisz mieć osobowość, która ich przyciągnie.

4) Określ, co Cię wyróżnia

Różnica nie musi oznaczać najniższej ceny. Różnica to sposób, w jaki dodajesz wartość, której nie oferuje konkurencja. Ponieważ sukces jest definiowany przez to, co Cię wyróżnia, ważne jest, aby włączyć swoją wyjątkowość do budowania marki.

Czy stosujesz starodawną metodę produkcji, której nie stosuje konkurencja? A może jesteś jedyną firmą, która kieruje swoją ofertę do tego konkretnego rynku docelowego. The Startup Guys są usługą projektowania stron internetowych, które są specjalnie skierowane do firm rozpoczynających działalność. Chociaż mogą one być tracąc na niektórych klientów, mogą być pewni, że będą one pierwszym portem wezwania dla firm startupów. Bycie silnym w konkretnym obszarze ma więcej szans na pomoc swojej marki niż rozprzestrzenianie się zbyt cienkie.

5) Ustal swój ton głosu

Twój ton głosu musi być spójny we wszystkich punktach kontaktu, w których klienci mogą Cię znaleźć. Dotyczy to zarówno mediów społecznościowych, jak i materiałów promocyjnych, a nawet sposobu, w jaki rozmawiasz z klientami. Zainspiruj się tym, jak zdefiniowałeś swoją osobowość i wykorzystaj to jako podstawę dla swojego tonu głosu.

"Głos Twojej marki musi być autentyczny, osobisty i spójny z Twoim produktem jako przekazem" - mówi Adriana Lopez w Forbes. Jeśli klient może odnieść się do Twojego tonu głosu, buduje się zaufanie, które pomaga napędzać lojalność klientów.

6) Wybierz paletę kolorów, która odzwierciedla Twoją osobowość

Kolor jest zdecydowanie jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów Twojej marki. Siła koloru w brandingu jest dobrze ugruntowana. Badanie zatytułowane "Wpływ koloru w marketingu" wykazało, że szokujące 90% błyskawicznych ocen produktów opiera się na samym kolorze.

Jak więc wybrać kolor, który jest odpowiedni dla Ciebie? W skrócie, niebieski jest zazwyczaj postrzegany jako kolor godny zaufania i niezawodny (dlatego jest szeroko stosowany w branży bankowej), podczas gdy czerwony to buntowniczy odcień, często używany przez innowacyjne marki, takie jak Virgin i Netflix. Aby dowiedzieć się więcej na temat inspiracji kolorystycznych, sprawdź nasz post na temat znaczenia kolorów w marketingu tutaj.

7) Zachowaj spójność projektu we wszystkich materiałach marketingowych

Aby zapamiętać markę, wystarczy 5-7 razy zetknąć się z daną firmą. Aby wzmocnić lojalność klienta, musisz dać z siebie wszystko, co najlepsze we wszystkich punktach styku z marką. Upewnij się, że Twoje logo, ton głosu i projekty są spójne we wszystkich materiałach drukowanych i internetowych.

Tesco niedawno rozpoczęło swoją pierwszą dużą kampanię żywnościową od 2015 roku, "Love Stories", pokazującą postacie z życia wzięte, które prezentują swoje ulubione potrawy, a za każdą z nich kryje się jakaś historia. Ta genialna strategia marketingowa została rozpowszechniona w całym kraju na każdym możliwym kanale medialnym. Każda z postaci ma swoją własną reklamę telewizyjną, która jest wzmocniona przez billboardy, a nawet można odebrać kopię przepisów na ulotce w sklepie. Ich przesłanie supermarketu, który zapewnia prawdziwych ludzi z prawdziwej żywności jest konsekwentnie rozprzestrzeniać się w ciągu dnia w wyniku w kuloodpornej kampanii.

8) Wzmocnij swoją markę dzięki recenzjom

Jon Gerzema w swoim ostatnim TedTalk zaprezentował to, co opisał jako "konsument po kryzysie", który nie unika zakupów, jak to miało miejsce w czasie kryzysu kredytowego, ale szuka wartości. Ten "świadomy klient" poświęci czas na zbadanie Twojej marki. 67% podróży kupującego odbywa się online, co oznacza, że przed zakupem może on chcieć sprawdzić opinie o Twojej restauracji na Facebooku lub przykłady użycia Twojego produktu.

Poproś ludzi o pozostawienie recenzji na swoich portalach społecznościowych lub Google My Business listing, ponieważ 90% ludzi prawdopodobnie zaufa rekomendacji, należy poświęcić czas na ich kultywowanie.

9) Złóż obietnicę, której możesz dotrzymać

Jak Dana DiTomaso sławnie cytuje: "Twoja marka jest twoją obietnicą". Chcesz złożyć swoim klientom obietnicę, że będziesz konsekwentnie dostarczać usługi o ustalonej jakości, aby zdobyć ich zaufanie. Klienci są rozczarowani, gdy obietnica zostaje złamana i możesz nie dostać drugiej szansy. 48,40% respondentów naszego badania stwierdziło, że reputacja firmy jest ich najcenniejszym aktywem, co jest nierozerwalnie związane z obietnicą.

Twoja marka może być budowana od obietnicy bycia najbardziej niezawodnym serwisem stolarskim w okolicy, do bycia najszybszym dostawcą ciast w mieście. Aby umieścić to w kontekście, gdziekolwiek jesteś na świecie, wiesz czego możesz się spodziewać po McDonald's. Tani fast food z niewielkimi różnicami w wyborze menu i określonym stylem wnętrza. Konsekwentnie realizują swoją obietnicę, co czyni je jedną z najsilniejszych marek na świecie.

10) Wzmocnij pozycję swoich klientów

Najlepszy sposób, aby wzmocnić swoją firmę? Wzmocnij pozycję swoich klientów. Każdy z powyższych punktów dotyczy dostarczania klientom spójnego przekazu i usług, tak aby uwierzyli w Twoją markę. Klienci naprawdę chcą wiedzieć, jakie korzyści przyniesie im Twoja firma. Jak sprawisz, że ich życie stanie się lepsze i jak zamierzasz to osiągnąć?

Używając naszego powyższego przykładu The North Face, misja ich marki określa, co zrobią, aby pomóc swoim klientom i jak to zrobią: "The North Face dostarcza szeroką linię odzieży, sprzętu i obuwia o wysokich parametrach. Przesuwamy granice innowacji, abyś Ty mógł przesuwać granice eksploracji... The North Face będzie niezmiennie dążyć do przesuwania granic w projektowaniu, abyś Ty mógł przesuwać swoje granice na zewnątrz. Never Stop Exploring."

Projektując najbardziej innowacyjną odzież i sprzęt outdoorowy, marka umożliwia swoim klientom wędrowanie dalej niż kiedykolwiek wcześniej. Co oferujecie swoim klientom?

Poświęcenie czasu na rozwój i udoskonalanie marki jest wartościowym sposobem na zachęcenie klientów do lojalności. Aby naprawdę zaangażować się w nowego, "świadomego klienta", małe firmy muszą dostosować się do wartości i osobowości, których poszukują klienci. Jaka jest Twoja ulubiona marka i dlaczego? Daj nam znać na twitterze @instantprint.