Czy kiedykolwiek doświadczyłeś tego uczucia, gdy słyszysz, że ktoś w tłumie woła Twoje imię, a Twoja głowa instynktownie podrywa się, by znaleźć źródło głosu? Jest to niemal mimowolny ruch, jak reakcja odruchowa.

Według badań opublikowanych w czasopiśmie naukowym Brain Research kilka lat temu, to dlatego, że dźwięk własnego imienia (lub widok go na papierze) wyzwala coś w mózgu, i stymuluje wyższą aktywność mózgu.

Na prymitywnym poziomie, ta reakcja jest przydatna do przykuwania uwagi innych w tłumie. Na poziomie marketingowym, jest to nieocenione dla zwrócenia uwagi na Twoją markę i jej produkty.

W skrócie, personalizacja to sytuacja, w której firma dostosowuje swoje treści tak, aby zaangażować klienta w taki sposób, aby miał on poczucie, że jego osobiste gusta, preferencje i wymagania są brane pod uwagę.
Przewodnik po programach lojalnościowych dla klientów
 Dowiedz się, jak stworzyć skuteczny program lojalnościowy, który zatrzyma klientów i zwiększy sprzedaż.

Nie ma ograniczeń co do sposobów, w jakie marka może to zrobić. W osobnym artykule opisaliśmy, w jaki sposób technologia skanowania paragonów może ułatwić właścicielom firm personalizację.

Wszystko sprowadza się do danych. Gromadząc dane na temat nawyków zakupowych każdego klienta, marki mogą podzielić swoją bazę klientów na segmenty i dostosować swoje działania marketingowe do każdego z nich, aby zaoferować bardziej spersonalizowane doświadczenia.

Ale dość o tym, jak to zrobić (możesz dowiedzieć się więcej na ten temat tutaj). W tym artykule omówimy, dlaczego personalizacja jest ważna w marketingu.

Personalizacja pozwala marketerom na dotarcie do konkretnych odbiorców w ramach ogólnej bazy klientów.
Po pierwsze i najważniejsze, personalizacja jest najlepszym przyjacielem marketera, ponieważ pozwala markom na wysyłanie ukierunkowanej komunikacji. Rozumiem przez to takie rzeczy, jak:

  • wysyłanie e-maili, które zwracają się do każdego klienta po imieniu
  • polecanie odpowiednich produktów na podstawie wcześniejszych zakupów
  • dostosowanie ofert i nagród lojalnościowych do unikalnych preferencji klientów
  • tworzenie coraz wygodniejszych doświadczeń z marką poprzez obserwowanie zwyczajów zakupowych każdego klienta
  • upamiętnianie kamieni milowych i/lub rocznic klientów specjalnymi ofertami
  • oferowanie spontanicznych nagród urodzinowych
  • niezliczona ilość innych zastosowań.

Techniki te są bardzo pomocne w budowaniu emocjonalnej więzi między marką a klientem.

Wyróżniając klientów indywidualnie, marki mogą pokazać, że cenią sobie biznes każdego z nich i postrzegają ich jako ludzi... a nie znaki dolara.
Konsumenci oczekują tego rodzaju uznania od firm, u których dokonują zakupów i są skłonni odwzajemnić się tym samym - badania przeprowadzone przez Motista wykazały, że klienci, którzy czują się emocjonalnie związani z marką, mają o 306% wyższą wartość w całym okresie użytkowania niż klienci, którzy nie czują takiej więzi. Będą oni również polecać daną markę o 26% częściej niż przeciętny klient.

Z pokoleniowego punktu widzenia, Millennials i Gen Z są udowodnione, aby być bardziej odporne na tradycyjne reklamy niż ich rodzice i dziadkowie. Ponieważ te młodsze pokolenia zdobywają coraz większą siłę nabywczą, marki muszą przemyśleć swoje strategie marketingowe.

Na szczęście, 70% Millennialsów jest zadowolonych, że sprzedawcy mogą śledzić ich zachowania związane z przeglądaniem stron i zakupami, jeśli oznacza to bardziej spersonalizowane doświadczenie zakupowe, dlatego personalizacja jest tak ważna w marketingu.

Personalizacja i cyfrowe programy lojalnościowe idą w parze.
Programy lojalnościowe są doskonałym przykładem na to, jak personalizacja na zawsze zrewolucjonizowała marketing. Programy lojalnościowe rozwinęły się daleko poza tradycyjny model "Kup X, Dostań Y" i obecnie powszechne jest oferowanie każdemu klientowi całkowicie unikalnego doświadczenia w ramach programu lojalnościowego.

Dzieje się tak, ponieważ każda transakcja, która jest przetwarzana za pośrednictwem programu nagród, dostarcza marce coraz lepszego wglądu w to, czego chce klient. Cyfrowe programy lojalnościowe umożliwiły nawet markom, które sprzedają swoje produkty przez pośrednika, bezpośrednie zaangażowanie końcowego konsumenta w spersonalizowaną komunikację.

Dzięki personalizacji, marki mogą obniżyć inne koszty związane z marketingiem.
Jak wspomniałem powyżej, konsumenci są coraz bardziej odporne na standardowe metody reklamy. Inwestując w personalizację, firmy mogą zrezygnować z męczących kampanii mass-marketingowych i komunikacji typu batch-and-blast.

Jeśli zrobione prawidłowo, personalizacja jest jak kula śnieżna, która dba o siebie, zwiększając rozmiar, jak toczy się w dół wzgórza.
Oznacza to, że marki mogą drastycznie obniżyć koszty reklamy, jednocześnie ciesząc się wyższymi przychodami z efektywnego marketingu ukierunkowanego... to rozwiązanie win-win!