Czytanie historii słynnych firm, które odniosły sukces zaczynając od małego może być niezwykle inspirujące. W końcu czasami łatwo zapomnieć, że wiele z korporacyjnych potęg, które dziś widzimy, zaczynało od zera.
Podobnie jak wielu właścicieli małych firm, założyciele tych przedsiębiorstw często dysponowali niewielkim budżetem i musieli walczyć o uznanie, niezależnie od tego, jak genialny był ich produkt lub usługa.
Co więcej, dla tych firm założonych przed erą cyfrową, nie było Internetu, aby pomóc im dotrzeć do światowej publiczności szybko. Właściciele musieli polegać na budowaniu dobrej reputacji przez lata, a nawet dekady i spotykać odpowiednich ludzi, którzy pomogliby im osiągnąć sukces.
Jeśli myślisz o założeniu firmy lub jesteś już właścicielem małego biznesu, który ugrzązł w budowaniu swojego imperium, ważne jest, aby pamiętać, że każdy biznes musi gdzieś zacząć. Postaraj się nie zniechęcać, jeśli nie wszystko od razu idzie zgodnie z planem! Podczas gdy wspaniale jest sięgać gwiazd, nie zawsze dzieje się to z dnia na dzień - a dobra, staromodna historia o skromnych początkach nigdy nie jest zła!
Aby dodać ci otuchy i pomóc w utrzymaniu inspiracji na twojej małej drodze biznesowej, zebraliśmy sześć słynnych firm, które zaczynały od małego, zanim stały się jednymi z najbardziej kultowych, dochodowych i innowacyjnych firm na świecie.
1. Apple
Obecnie Apple jest jedną z najlepiej prosperujących firm technologicznych na świecie, ale czy wiesz, że wszystko zaczęło się w garażu?
Współzałożyciele Apple, Steve Wozniak i Steve Jobs, poznali się w młodości i zaprzyjaźnili, gdy zdali sobie sprawę, że łączy ich wspólna pasja do elektroniki. Po wspólnej pracy nad projektem, która okazała się sukcesem, wpadli na pomysł stworzenia komputera osobistego, który mógłby być używany w domu. W 1975 r. założyli firmę w garażu rodziców Jobsa i rozpoczęli prace nad pierwszym prototypem Apple, nazwanym Apple I.
Aby zebrać 1350 dolarów kapitału potrzebnego do uruchomienia firmy, Jobs sprzedał swojego mikrobusa Volkswagena, a Wozniak kalkulator Hewlett-Packarda. Razem, obok trzeciego współzałożyciela, Ronalda Wayne'a, zaczęli sprzedawać Apple I hobbystom, co wygenerowało wystarczającą ilość gotówki, aby dopracować projekt przed stworzeniem Apple II w 1977 roku.
Od skromnych początków w garażu w Kalifornii firma Apple urosła do rangi giganta technologicznego, który do dziś wprowadza innowacje i inspiruje.
Obraz: businessinsider.com
2. Starbucks
Pierwszy Starbucks został otwarty w Seattle w 1971 r. Założyło go trzech byłych studentów Uniwersytetu w San Francisco - Jerry Baldwin, Gordon Bowker i Zev Siegl. Ale ówczesne menu bardzo różniło się od kaw i wypieków, które serwuje się teraz...
Oryginalny Starbucks sprzedawał tylko najlepszą, świeżo paloną kawę ziarnistą. Nazwa, jak czytamy na stronie internetowej Starbucksa, została zainspirowana "romantyką pełnego morza i marynarską tradycją pierwszych handlarzy kawą".
Osiem lat po pierwszym otwarciu Starbucks został kupiony przez bystrego byłego pracownika Howarda Schultza, którego zafascynowały włoskie kawiarnie i oferowane przez nie przyjemne, pielęgnacyjne i wspólnotowe doświadczenia. Po tym, jak Schultz postanowił spróbować naśladować to doświadczenie w Starbucksie, firma zaczęła sprzedawać herbatę, kawę i smakołyki. Wkrótce potem rozszerzyła działalność poza jeden sklep w Seattle.
Dziś Starbucks ma ponad 32 000 sklepów w 80 krajach, co dowodzi, że silna wizja, dużo pasji i odrobina zmiany kierunku mogą się opłacić!
Obraz: emaze.com
3. McDonald's
Yep, inny słynny biznes, który odniósł sukces po rozpoczęciu działalności na małą skalę jest McDonald's! Kultowa sieć fast-food została założona w 1940 roku przez dwóch braci w wieku 30 lat: Richarda i Maurice'a McDonaldów. Mając wielkie marzenia o zostaniu milionerami w wieku 50 lat, otworzyli maleńką restaurację w San Bernardino w Kalifornii, gdzie serwowali wolno gotowane potrawy BBQ.
Osiem lat później zdali sobie sprawę, że ogromny procent ich sprzedaży pochodzi wyłącznie z burgerów. Postanowili wprowadzić nowy system szybkiej obsługi, który skupiał się na obniżeniu cen i odchudzeniu menu do zaledwie dziewięciu pozycji - hamburgerów, cheeseburgerów, napojów bezalkoholowych w trzech smakach, mleka, kawy, chipsów (które później zastąpiono frytkami) i ciasta. Tak narodziła się koncepcja restauracji fast-food.
Dzięki tej zmianie bracia bardzo szybko podwoili swoje zyski, co skłoniło ich do otwarcia kilku franczyz w Kalifornii i Arizonie. W 1954 r. sprzedawca mikserów do koktajli mlecznych, Ray Kroc, był pod takim wrażeniem działalności braci, że kupił prawa do ich restauracji w całym kraju.
W 1955 r. Kroc otworzył swój własny McDonald's w Illinois, a następnie w 1961 r. kupił od braci całą firmę za 2,7 mln dolarów.
Obraz: huffingtonpost.com
4. Virgin
Richard Branson jest uosobieniem przedsiębiorcy self-made. W wieku 16 lat rzucił szkołę, aby stworzyć magazyn o kulturze młodzieżowej "Student", mając nadzieję, że stanie się on głosem młodych aktywistów. Mimo że magazyn był pełen artykułów i wywiadów z uznanymi osobistościami, nigdy nie zarabiał na czytelnictwie, co zmusiło Bransona do szukania nowego przedsięwzięcia, które pomogłoby w utrzymaniu magazynu.
W 1969 roku, kiedy Branson mieszkał w samym środku kwitnącej londyńskiej sceny muzycznej, wpadł na pomysł założenia wysyłkowej wytwórni płytowej. Choć początkowo był to tylko skromny interes, przynosił on wystarczająco dużo pieniędzy, by Branson mógł go rozwinąć. Otworzył sklep z płytami na Oxford Street i nazwał go Virgin, ponieważ cały personel (ten sam, który pracował nad jego magazynem) został nazwany dziewicami biznesu.
Stamtąd jego firma rozrosła się, najpierw do odnoszącej sukcesy wytwórni płytowej, która podpisała kontrakty z takimi zespołami jak Sex Pistols i The Rolling Stones, a następnie rozszerzyła działalność na takie branże jak pociągi, telefony komórkowe, bankowość, odzież ślubna, siłownie, podróże lotnicze i wiele innych.
Sam Branson mówi: "Nie zamierzałem budować imperium biznesowego. Chciałem stworzyć coś, co sprawiałoby mi przyjemność i co pozwoliłoby mi płacić rachunki". Branson jest teraz miliarderem, co jest dobrym posunięciem dla kogoś, kto rzucił szkołę i parł do przodu pomimo braku doświadczenia i wiedzy!
Obraz: telegraph.co.uk
5. Amazon
W 1994 roku, człowiek o imieniu Jeff Bezos opuścił swoją bezpieczną, sześciocyfrową pracę na pełen etat, aby realizować swój pomysł stworzenia księgarni internetowej o nazwie Amazon. Było to ryzykowne posunięcie, ale Bezos był przekonany, że internet jest właściwym miejscem, więc spakował swoją żonę i psa i przeniósł się do Seattle, aby rozpocząć działalność.
Przez pierwszy rok Bezos pracował w garażu swojego wynajętego domu, gdzie przechowywał, pakował i wysyłał książki do klientów. Spędził ten czas na nauce pozyskiwania książek i tworzeniu systemu online, który ułatwiłby klientom kupowanie na jego stronie. W 1995 roku Amazon rozpoczął działalność z ponad 1 milionem książek, nazywając siebie "Największym sklepem z książkami na Ziemi".
Zaledwie cztery lata po sprzedaniu pierwszej książki, Amazon odniósł ogromny sukces i stał się ogromnym rynkiem internetowym, rozszerzając swoją ofertę o zabawki, muzykę, gadżety i wiele innych. Przenosząc się do czasów współczesnych, w 2020 roku strona osiągnęła sprzedaż na poziomie 386 miliardów dolarów i zatrudnia ponad 1,3 miliona pracowników.
Obraz: Pinterest.com
6. Ben & Jerry's
Legendarni potentaci lodowi Ben Cohen i Jerry Greenfield rozpoczęli swoją podróż biznesową, biorąc kurs 5 dolarów na robienie lodów. Po zainwestowaniu 12 000 dolarów (4 000 dolarów pożyczonych) w 1978 roku otworzyli swoją pierwszą lodziarnię w opuszczonej stacji benzynowej w Burlington w stanie Vermont.
Ich znakiem rozpoznawczym był talent do tworzenia nowych, zabawnych smaków, takich jak "Chunky Monkey" i "Health Bar Crunch". W pierwszą rocznicę otwarcia zorganizowali Dzień Darmowego Stożka, oferując darmowe lody przez cały dzień, co jest tradycją kontynuowaną do dziś.
W 1980 roku popyt na lody gwałtownie wzrósł, więc Ben i Jerry wynajęli stary młyn w Burlington i zaczęli pakować lody w rozmiarze pint size do dystrybucji w sklepach spożywczych. W kolejnych dekadach Ben & Jerry's stał się marką domową dzięki swoim unikalnym smakom, lekkiemu humorowi, zaangażowaniu w inicjatywy i składniki Fair Trade oraz inne kwestie społeczne.
Obecnie, z ponad 600 sklepami w 35 krajach i roczną sprzedażą sięgającą 863 milionów dolarów w 2020 roku w samych Stanach Zjednoczonych, Ben & Jerry's stał się kultową marką - imponujące, że wszystko zaczęło się od kursu robienia lodów za 5 dolarów!
Obraz: Pinterest.com
Dla każdego początkującego właściciela firmy, ta lista sześciu słynnych firm, które zaczynały od małych jest dowodem na to, że jesteś w świetnym towarzystwie! Pozostańcie skoncentrowani, pracujcie ciężko i dążcie do sukcesu - wspaniałą rzeczą w rozpoczynaniu działalności na małą skalę jest to, że zawsze jest miejsce na rozwój!